Άνωση/Επίπλευση, Βύθιση και Πυκνότητα:
Πείραμα με το Αυγό
Παρακολουθήστε παρακάτω το σχετικό βίντεο και δείτε περισσότερα για τα υλικά και τη διαδικασία!
Υλικά:
3 αυγά
Αλάτι
3 ποτήρια
1 κανάτα με νερό
1 κουτάλι
Διαδικασία πειράματος:
Τοποθετούμε πάνω σε μία επιφάνεια τα τρία ποτήρια.
1ο Στάδιο:Το πρώτο ποτήρι το γεμίζουμε μέχρι πάνω με νερό. Ρίχνουμε το αυγό στο ποτήρι αυτό και παρατηρούμε μαζί με τα παιδιά ότι το αυγό βυθίζεται και "κάθεται" στον πάτο του ποτηριού.
2ο Στάδιο: Το δεύτερο ποτήρι το γεμίζουμε κι αυτό μέχρι πάνω με νερό, αλλά αυτή τη φορά προσθέτουμε μερικές κουταλιές αλάτι και ανακατεύουμε (αν ανακατέψουμε για μερικά δευτερόλεπτα το νερό από θολό θα ξαναγίνει διαφανές). Ρίχνουμε το αυγό και παρατηρούμε πως το αυγό επιπλέει, και μάλιστα ένα μέρος του είναι πάνω απο την επιφάνεια του νερού.
Παρατηρούμε με αυτόν τον τροπο επομένως το φαινομενο της Άνωσης και κατανοούμε ότι όσο αυξάνεται η πυκνότητα ενός υγρού, τόσο ευκολότερα ένα αντικείμενο επιπλέει πάνω σε αυτό. Με άλλα λόγια η Πυκνότητα του νερού αυξάνεται με την προσθήκη του αλατιού, με αποτέλεσμα το αυγό να αναγκαστεί τελικά να επιπλέει.
3ο Στάδιο: Το τρίτο ποτήρι το γεμίζουμε κατά τά 3/4 με νερό (δηλαδή γεμίζουμε από τη μέση μέχρι και λίγο πιο πάνω με νερό -όχι μέχρι τέρμα-αφήνουμε ένα μικρό περιθώριο διότι αργότερα θα προσθέσουμε κι άλλο νερό), προσθέτουμε λίγο αλάτι, ανακατεύουμε, ρίχνουμε το τελευταίο αυγό, παρατηρούμε ότι επιπλέει (ως εδώ δηλαδή επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία που ακολουθήσαμε στο 2ο ποτήρι), με τη διαφορά τώρα ότι προσθέτουμε σιγά - σιγά λίγο ακόμα νερό μέχρι πάνω και παρατηρούμε ότι το αυγό επιπλέει στη μέση του ποτηριού (όπως φαίνεται στις παρακάτω εικόνες).
Με άλλα λόγια, παρατηρούμε λοιπόν ότι τα 2 υγρά δεν ανακατεύονται με αυτόν τον τρόπο λόγω της διαφοράς τους ως προς την πυκνότητα, με αποτέλεσμα να βλέπουμε το αυγό να επιπλέει στη μέση του ποτηριού!
Αφού δείξουμε στα παιδιά το πείραμα, τα χωρίζουμε σε τρεις ομάδες και δίνουμε στην κάθε ομάδα τα υλικά που χρειάζεται, ώστε η κάθε ομάδα να επαναλάβει μόνη της το πείραμα. (Καθοδηγητικός ο ρόλος της παιδαγωγού)
Συζητάμε με τα παιδιά τις παρατηρήσεις τους και τα συμπεράσματά τους.