Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Το Ποταμάκι": Παιγνιώδης Εκμάθηση Τραγουδιού | Νηπιανθάκια

"Το ποταμάκι": 

Παιγνιώδης Εκμάθηση Τραγουδιού

(Χρήση Tablet και Γαντόκουκλας)

Πηγή εικόνας

Με θέμα τα ποτάμια και τις βροχές, διαβάστε παρακάτω την πορεία της δραστηριότητας που εντυπωσιάζει μικρούς και μεγάλους! 



ΘΕΜΑ: Τα ποτάμια και οι βροχές


ΠΗΓΕΣ & ΥΛΙΚΑ:

- Tο τραγούδι "Το Ποταμάκι" (Ποίηση: Ζαχαρίας Παπαντωνίου – Μουσική: Γιάννης Ζουγανέλης, Ερμηνεία: Γιάννης Ζουγανέλης, Ελεονώρα Ζουγανέλη & χορωδία),

- Tablet (εικόνες/gif/βίντεο μύλου-νερόμυλου) 

- Δύο γαντόκουκλες (μία μπλε και μια κόκκινη)


ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ:

Συγκέντρωσα όλα τα παιδιά στην παρεούλα. ξεκίνησα να τους θυμίζω τι είχαμε πει για τη βροχή την προηγούμενη φορά και έπειτα με βάση τους στίχους του τραγουδιού (τους παραθέτω παρακάτω), κάναμε μια μικρή και σύντομη συζήτηση, η οποία είχε ως εξής:

..."Ας κοιτάξουμε από το παράθυρό μας, τι καιρό έχει σήμερα, παιδιά;" (Τα παιδιά κοίταξαν από το παράθυρο και απάντησαν)

"Όταν ο ουρανός είναι γαλάζιος, έχει πάντα ήλιο και μερικά άσπρα σύννεφα. Ο ουρανός όμως είναι πάντα γαλάζιος και καθαρός;", τα ρώτησα.

(Απάντηση παιδιών: "Όχι, μερικές φορές είναι γκρίζος και έχει πολλά γκρίζα συννεφάκια").

"Συνήθως σε ποια εποχή το παρατηρούμε αυτό, παιδιά;"

(Απάντηση παιδιών: "Στο Φθινόπωρο και το χειμώνα").

"Κι όταν ο ουρανός είναι γκρίζος και έχει και πολλά γκρίζα σύννεφα, έχετε παρατηρήσει τι συμβαίνει;"

(Απάντηση παιδιών: "Βρέχει")

"Και όταν βρέχει έχετε σκεφτεί πού πηγαίνει το νερό της βροχής;"

(Απαντήσεις παιδιών: Στα κτίρια, στο χώμα, κλπ)

"Το ξέρατε ότι όταν έχει μπόρα (δηλαδή πολύ δυνατή βροχή) το νερό της βροχής δημιουργεί ποταμάκια; Τα ποταμάκια ξεκινούν να κυλάν από τα βουνά και καταλήγουν στη θάλασσα, στο γιαλό. Σε όλο αυτό το ταξίδι τους, δηλαδή από το βουνό μέχρι τη θάλασσα, τα ποταμάκια περνάν και ποτίζουν τα χωράφια των αγροτών και γυρίζουν τους μύλους. Ξέρετε τι είναι οι μύλοι;"

(Απάντηση παιδιών: "όχι")

Τους εξήγησα τι είναι ο μύλος και ο νερόμυλος, χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα και εποπτικό υλικό με τη χρήση του tablet.

"Ο μύλος, ή καλύτερα ο νερόμυλος, είναι μια μεγάλη κατασκευή που από τη δύναμη με την οποία κυλάει το νερό του ποταμού, γυρίζει ολόκληρη η κατασκευή και έτσι αλέθει τους καρπούς (τους τρίβουν δηλαδή) και παίρνουν οι μυλωνάδες το αλεύρι. Πάμε λοιπόν να μάθουμε ένα σχετικό τραγουδάκι, παιδιά!"

Το τραγούδι είναι σε μορφή διαλόγου μεταξύ “ποταμού” και “παιδιού”, επομένως για να ξεχωρίζουν τα λόγια του ποταμού και του παιδιού, χρησιμοποίησα δύο γαντόκουκλες. Η μπλε γαντόκουκλα τραγουδάει σαν να είναι το “ποτάμι”, ενώ η κόκκινη γαντόκουκλα είναι το “παιδί”. 

Παρακάτω παραθέτω τους στίχους του τραγουδιού και έχω χρωματίσει με μπλε χρώμα τους στίχους του “ποταμού” και με κόκκινο χρώμα τους στίχους του “παιδιού".

Τραγούδησα λοιπόν την πρώτη φορά το τραγούδι για να με ακούσουν τα παιδιά και ενώ κουνούσα αντίστοιχα τις δύο γαντόκουκλες όταν έλεγαν τα λόγια τους.

Τη δεύτερη φορά δοκιμάσαμε να το πούμε όλοι μαζί, όσες λέξεις δηλαδή θυμόντουσαν από το τραγούδι για να τις τραγουδήσουν, ενώ ταυτόχρονα κουνούσα τις δυο γαντόκουκλες.

Την τρίτη φορά έβαλα στο cd player το τραγούδι να παίζει και το τραγουδήσαμε όλοι μαζί, ενώ ταυτόχρονα κουνούσα τις γαντόκουκλες.

Την τέταρτη φορά χώρισα τα παιδιά έτσι όπως κάθονταν στην παρεούλα σε δύο ομάδες. Η μία ομάδα ήταν η μπλε ομάδα που τραγουδούσε μόνο τα λόγια του “ποταμού” και η άλλη ομάδα ήταν η κόκκινη ομάδα που τραγουδούσε μόνο τα λόγια του “παιδιού”. Εγώ ταυτόχρονα έπαιζα με τις γαντόκουκλες (Την καθεμία την κουνούσα μόνο όταν ήταν να τραγουδήσει τα λόγια του ρόλου της). Την γαντόκουκλα που τραγουδούσε την κουνούσα πιο ψηλά από την άλλη για να ξεχωρίζει. Μ’ αυτόν τον τρόπο ήξεραν και τα παιδιά πότε να τραγουδήσουν. Κι έπειτα το ξανατραγουδήσαμε αντιστρέφοντας τις ομάδες για να παίξουν όλα τα παιδιά και τους δύο ρόλους.


Παραθέτω το τραγούδι:


 "Το Ποταμάκι"

Στίχοι:

Από που είσαι, ποταμάκι;
Από `κείνο το βουνό.
Πώς τον λέγαν τον παππού σου;
Σύννεφο στον ουρανό.

Ποια είναι η μάνα σου;
Η μπόρα.
Πώς κατέβηκες στη χώρα;
Τα χωράφια να ποτίσω
και τους μύλους να γυρίσω.

Στάσου να σε ιδούμε λίγο, 
ποταμάκι μου καλό.
Βιάζομαι πολύ να φύγω, 
ν’ ανταμώσω το γιαλό.


Ποίηση: Ζαχαρίας Παπαντωνίου – Μουσική: Γιάννης Ζουγανέλης

Ερμηνεία: Γιάννης Ζουγανέλης, Ελεονώρα Ζουγανέλη & χορωδία



ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ!

Σενάριο Κουκλοθεάτρου: "Φέρτε την Άνοιξη στην Πόλη!" | Νηπιανθάκια

Πάσχα: Λαγός και Πουλάκι για το Κουκλοθέατρο | Νηπιανθάκια

Μουσικοκινητική: "Πετάξτε Μελισσούλες της Άνοιξης" | Νηπιανθάκια

Άνωση/Επίπλευση, Βύθιση και Πυκνότητα: Πείραμα με Αυγό (+βίντεο) | Νηπιανθάκια

8 Δραστηριότητες για τα Χρώματα (Project) | Νηπιανθάκια

Μουσικοκινητική: "Θάλασσα" | Νηπιανθάκια

Κατασκευή Ελέφαντα | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Λαϊκό Παραμύθι: "Το Πιο Γλυκό Ψωμί" | Νηπιανθάκια