Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Δημιουργική Γραφή: Πώς να Δημιουργήσουν τα Παιδιά το Δικό τους Παραμύθι ή E-Book | Νηπιανθάκια

 Δημιουργική Γραφή: 

Πώς να Δημιουργήσουν τα Παιδιά το Δικό τους Παραμύθι ή E-Book

Πηγή

    Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου), θα δούμε παρακάτω πώς μπορούμε να βοηθήσουμε τα παιδιά να δημιουργήσουν τη δική τους πρωτότυπη ιστορία/παραμύθι και να τα απασχολήσουμε δημιουργικά.

     Το βασικό βήμα είναι να συλλέξουμε τα 4 στοιχεία της υπόθεσης. Για τη δημιουργία της Υπόθεσης θα χρειαστεί αρχικά να καθορίσουμε όλα τα πιθανά στοιχεία για κάθε μία από τις τέσσερις βασικές κατηγορίες και να τα ομαδοποιήσουμε αντίστοιχα.


ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ (Επιλογή στοιχείων):

1). Χαρακτήρες / Ήρωες

2). Σκηνικό (Τόπος & Χρόνος)

3). Τι συμβαίνει; Περιγραφή μιας κατάστασης (προσθήκη τυχόν εμποδίων ή προβληματισμών)

4). Λύση (Παρουσίαση κάποιου τεχνάσματος ή χρήση κάποιου αντικειμένου ή εφαρμογή μιας ιδέας που μπορεί να ανατρέψει μια προβληματική κατάσταση)


Πρόκληση: Μπορούμε να ορίσουμε εξαρχής, στα πλαίσια της πρόκλησης, το ύφος που θέλουμε να έχει η ιστορία, πχ. χιουμοριστική με εντελώς ελεύθερο θέμα, ή να δώσουμε για γενική κατεύθυνση σχετικά με το θέμα που θα θέλαμε να θίξουμε και να προσεγγίσουμε, όπως περιβαλλοντική εκπαίδευση, σχολικός εκφοβισμός/bulling, κλπ.

Πηγή

Υλικά

1). Χαρτάκια σημειώσεων 4 διαφορετικών χρωμάτων (1 για κάθε κατηγορία) 

ή φύλλα Α4 κομμένα σε χρωματιστές καρτέλες

2). 1 τετράδιο χωρίς γραμμές (ή φύλλα Α4 που θα τα συρράψουμε ως βιβλιαράκι)

3). Μαρκαδόροι

4). Τέσσερα Μπολ (1 για κάθε κατηγορία)

5). Προαιρετικά: Κόλλα, Ψαλίδι, Συρραπτικό

Πηγή

Προετοιμασία/Διαδικασία:

1). Η κάθε κατηγορία έχει το δικό της ξεχωριστό χρώμα

2). Με έναν μαρκαδόρο καταγράφουμε στις καρτέλες κάποιο στοιχείο. Για να ετοιμάσουμε τα στοιχεία κάθε κατηγορίας μπορούμε να αξιοποιήσουμε:

α). Άλλα παραμύθια: Απ' όπου, για παράδειγμα, μπορεί να προκύψει μια παραμυθοσαλάτα, αν αξιοποιήσουμε στοιχεία από γνωστά παραμύθια (πχ. Η Κοκκινοσκουφίτσα μπορεί να βρεθεί σε άλλο σκηνικό, να αντιμετωπίσει μια εντελώς διαφορετική κατάσταση ή να συναντήσει άλλους ήρωες).

β). Εκτυπώνοντας έτοιμα σχέδια από το διαδίκτυο: Αναζητούμε εικόνες ξεκάθαρες και όχι περίπλοκα σχέδια.

γ). Καταγράφοντας τις ιδέες του/των παιδιού/-ών, αντλώντας στοιχεία για κάθε κατηγορία.

Πηγή


3). Αφού ετοιμάσουμε τις καρτέλες από τις τέσσερις κατηγορίες, τις τοποθετούμε στα αντίστοιχα μπολάκια. Έπειτα επιλέγουμε τυχαία 1 χαρτάκι/καρτέλα από κάθε μπολάκι. Συνολικά λοιπόν έχουμε 4 χαρτάκια/καρτέλες προκειμένου να συνθέσουμε μια ιστορία.

4). Η καταγραφή και η εικονογράφηση της ιστορίας μπορεί να είναι αποτέλεσμα είτε ατομικής προσπάθειας, είτε ομαδικής συνεργασίας, στα πλαίσια του Project.

α). Ατομική Προσπάθεια: Συζητάμε με την ολομέλεια της τάξης και καταλήγουμε σε μια ιστορία την οποία μπορεί ο/η παιδαγωγός να καταγράψει, να εκτυπώσει αντίγραφα και να τα διαμοιράσει στα παιδιά (αν δε γνωρίζουν ακόμα γραφή), ώστε το κάθε παιδί να δημιουργήσει τις δικές του ζωγραφιές για κάθε σελίδα. Οπότε από 1 ιστορία, θα προκύψουν πολλαπλές και διαφορετικές εικονογραφήσεις, ανάλογα με τη φαντασία του κάθε παιδιού.

β). Ομαδική Συνεργασία: Είτε με την ολομέλεια της τάξης, οπότε από 1 ιστορία θα προκύψει 1 εικονογράφηση, είτε αν μπορούμε με το να χωρίσουμε την τάξη σε μικρότερες ομάδες, οπότε από 1 ιστορία θα προκύψουν εικονογραφήσεις ίσες με τον αριθμό των ομάδων. 

Tip: Αυτό που θα πρέπει να προσέξουμε κατά τη ζωγραφική, είναι οι ήρωες να έχουν κάποια βασικά χαρακτηριστικά που θα τους κάνουν αναγνωρίσιμους σε κάθε σελίδα της ιστορίας, να είναι δηλαδή σταθεροί.


Διαβάστε αυτήν την ιστορία που δημιούργησαν τα παιδιά, κάνοντας κλικ ΕΔΩ! (+βίντεο)

5). Επιλέγουμε ένα τετράδιο χωρίς γραμμές, ώστε να μην είναι περιοριστικό. Με αυτόν τον τρόπο, επίσης, μπορούν να συνυπάρχουν το κείμενο με την εικόνα, δηλαδή τη σχετική -με το κείμενο- ζωγραφιά που θα σχεδιάσουν τα παιδιά, προκειμένου να το εμπλουτίσουν δημιουργικά. Η επιλογή τετραδίου μπορεί να λειτουργήσει ως ένα αναμνηστικό λεύκωμα έκθεσης των ιδεών και των ιστοριών των παιδιών, οπότε μπορούμε να προσθέσουμε στο εξώφυλλο έναν γενικότερο τίτλο (πχ. "Οι ιστορίες μου", "Το Ημερολόγιο των Ιστοριών μου", "Παραμύθια της Τάξης", κλπ). Εναλλακτικά μπορούμε να συρράψουμε μερικά φύλλα Α4 για κάθε ιστορία ως βιβλιαράκι.

6). Στο τέλος κάθε ιστορίας καταγράφουμε το/τα Όνομα/-τα του/των παιδιού/-ών που την επινόησαν και την Ημερομηνία δημιουργίας.

7). Το Εξώφυλλο και τον Τίτλο τα αφήνουμε κενά, ώστε να τα συμπληρώσουμε στο τέλος. Με αυτόν τον τρόπο, έχοντας τη συνολική ιδέα της ιστορίας μας, μπορούμε να σκεφτούμε εύστοχα τον τίτλο και να σχεδιάσουμε ένα πιο συγκεκριμένο με την ιστορία εξώφυλλο. Αντί για να ζωγραφίσουμε στο εξώφυλλο, εναλλακτικά μπορούμε να εκτυπώσουμε κάποιο σχετικό σχέδιο.

8). Επίσης, σε περίπτωση που όλες οι ιστορίες είναι αποτέλεσμα ατομικής προσπάθειας, αφήνουμε κενή την 1η σελίδα, ώστε εκεί το παιδί να γράψει το όνομά του και προαιρετικά αν θέλει κάποια αφιέρωση γι' αυτό το σύγγραμμα. 

9). Σελιδοποίηση. Απαριθμούμε τις σελίδες της ιστορίες, γράφοντας τον αριθμό της σελίδας είτε πάνω δεξιά είτε κάτω στο κέντρο της σελίδας.

10). Πέρα από το χειροπιαστό σύγγραμμα, μπορούμε να σκανάρουμε και αποθηκεύσουμε ηλεκτρονικά σε μορφή pdf τις ιστορίες των παιδιών, ώστε να δημιουργήσουμε το δικό μας e-book, το οποίο θα μπορούμε να διαμοιράσουμε πχ. στους γονείς των παιδιών, να το διαβάσουμε από τον Η/Υ ή να το προβάλλουμε στον προτζέκτορα.

Από την Ψωμά Ανθή




ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ!

Μουσικοκινητική: "Θάλασσα" | Νηπιανθάκια

Άνωση/Επίπλευση, Βύθιση και Πυκνότητα: Πείραμα με Αυγό (+βίντεο) | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Λαϊκό Παραμύθι: "Το Πιο Γλυκό Ψωμί" | Νηπιανθάκια

Μουσικοκινητική: "Πετάξτε Μελισσούλες της Άνοιξης" | Νηπιανθάκια

Σενάριο Κουκλοθεάτρου: "Φέρτε την Άνοιξη στην Πόλη!" | Νηπιανθάκια

8 Δραστηριότητες για τα Χρώματα (Project) | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Παραμύθι: «Δε θέλω να κάνω μπάνιο!» (Project) | Νηπιανθάκια

"Το Ποταμάκι": Παιγνιώδης Εκμάθηση Τραγουδιού | Νηπιανθάκια