Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Γυμναστική Αλφαβήτα για Παιδιά": Gym Challenge | Νηπιανθάκια

Gym Challenge:
"Γυμναστική Αλφαβήτα για Παιδιά"



      Στην παρούσα ανάρτηση σάς παρουσιάζω μερικές από τις ασκήσεις γυμναστικής που μπορούμε να εισάγουμε στα παιδιά με παιγνιώδη τρόπο, ώστε να επωφεληθεί το σώμα τους και ο οργανισμός τους μέσω της άσκησης, να αποκτήσουν μια καλή νευρομυϊκή συναρμογή, να αξιοποιήσουν ποιοτικά τον χρόνο τους μακριά από τις ψηφιακές συσκευές & οθόνες και να ψυχαγωγηθούν.
   Συνδύασα την κάθε άσκηση με λέξεις που ξεκινούν από όλα τα γράμματα της ελληνικής αλφαβήτου. Θα έλεγα πως αυτές οι γυμναστικές δραστηριότητες μοιάζουν με δημιουργική παντομίμα, ενώ παράλληλα εξασκούν και γυμνάζουν λειτουργικά όλο το σώμα (functional). Επίσης, πολλές από τις κινήσεις αυτές βασίζονται στη μέθοδο του animal movement, δηλαδή υιοθετούν το περπάτημα και την κίνηση των ζώων. Αφού λοιπόν ζεσταθούμε με λίγο τρεξιματάκι, πάμε να ξεκινήσουμε δυναμικά!

TIP:

   Πρόταση Δραστηριότητας για Θεατρικό Παιχνίδι / Δραματοποίηση: Ο/η παιδαγωγός μπορεί να αφηγηθεί ένα παραμύθι ή μια ιστορία στα παιδιά και κάθε φορά που θα χρησιμοποιεί κάποιες από αυτές τις λέξεις, τα παιδιά θα πρέπει να εκτελούν την αντίστοιχη κίνηση.


Α = ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ / ΑΡΚΟΥΔΑ 

Αεροπλάνο: Στήριξη στο ένα πόδι, ενώ το άλλο θα εκτείνεται πίσω, και τα χέρια σε έκταση δεξιά και αριστερά. Εναλλάξ το πόδι στήριξης.
Αρκούδα: Περπάτημα ακουμπώντας χέρια και πόδια στο πάτωμα με εναλλασσόμενη ένταση (αργά και γρήγορα), με την κοιλιά να "κοιτάει" προς το έδαφος.


Β = ΒΡΑΧΙΟΛΙ / ΒΑΤΡΑΧΙ

Βραχιόλι: Πρηνή θέση και έπειτα καμπύλη του σώματος, σαν να θέλει το κεφάλι να ακουμπήσει στα πέλματα.
Βατράχι: Αλματάκια σε στάση βατράχου


Γ = ΓΑΤΑ / ΓΕΦΥΡΑ

Γάτα: Η γνωστή στάση της γάτας ακουμπώντας παλάμες και κνήμες στο έδαφος με κάμψη της λεκάνης προς τα πάνω.
Γέφυρα: Σε ένα στρώμα ξαπλώνουμε σε ύπτια θέση ακουμπώντας τα χέρια δεξιά και αριστερά, τα πέλματα ακουμπούν στο έδαφος και με σήκωμα της λεκάνης προς τα πάνω. Τα χέρια παραμένουν σταθερά στο έδαφος, όπως και η περιοχή του αυχένα. Εισπνοή κάτω και εκπνοή πάνω.


Δ = ΔΕΝΤΡΟ

Δέντρο: Προτρέψτε τα παιδιά να μείνουν ακίνητα στο ένα πόδι και να εκτείνουν τα υπόλοιπα άκρα σαν να είναι τα κλαδιά του δέντρου. Εναλλάξ το πόδι στήριξης.


Ε = ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ

Ελέφαντας: Αργό περπάτημα σε στάση όπως αυτή του sumo squat. Προσοχή στα γόνατα να μην "βγαίνουν" πέρα από τις "μύτες" των ποδιών.


Ζ = ΖΕΣΤΗ 

Ζέστη: Τα παιδιά μαθαίνουν τη σωστή αναπνοή. Εισπνοή από τη μύτη και δυνατή εκπνοή από το στόμα.


Η = ΉΛΙΟΣ

Ήλιος: Τα παιδιά όρθια εφαρμόζουν ασκήσεις με τα χέρια τους σαν να είναι οι ακτίνες του ήλιου. Ασκούν πιέσεις (μπροστά και πίσω) με τα χέρια σε έκταση δίπλα από το σώμα τους, πλάγια πάνω, πάνω κοντά στο κεφάλι, διαγώνια κάτω και κάτω δίπλα από τα πόδια. Εισπνοή πίσω και εκπνοή μπροστά. 


Θ = ΘΡΟΝΟΣ 

Θρόνος: Τα παιδιά μεταμορφώνονται σε βασιλιάδες και βασίλισσες που κάθονται και σηκώνονται από τον βασιλικό τους θρόνο. Ο θρόνος αυτός όμως είναι αόρατος! Προσοχή στα γόνατα να μη "βγαίνουν" πέρα από τις "μύτες" των ποδιών. Εισπνοή κάτω και εκπνοή πάνω. Είναι η γνωστή πολυαρθρική άσκηση του squat.


Ι = ΙΣΟΡΡΟΠΙΣΤΗΣ 

Ισορροπιστής: Τα παιδιά προσπαθούν να ισορροπήσουν στο ένα πόδι για κάποια δευτερόλεπτα. Στη συνέχεια αλλάζουν το πόδι στήριξης.


Κ = ΚΑΒΟΥΡΙ / ΚΑΓΚΟΥΡΟ / ΚΑΘΙΣΜΑ / ΚΟΥΝΕΛΙ / ΚΟΛΥΜΒΗΤΗΣ

Καβούρι: Στήριξη και περπάτημα ακουμπώντας τα χέρια και τα πόδια στο έδαφος, με την κοιλιά όμως να "κοιτάει" προς τον ουρανό.
Καγκουρό: Στάση εκκίνησης με λυγισμένα γόνατα, στήριξη στις "μύτες" των ποδιών και παλάμες να ακουμπούν στο έδαφος. Έπειτα ώθηση και μεγάλο άλμα ώστε το σώμα να καταλήξει με όρθιο κορμό αλλά ελαφρώς λυγισμένα γόνατα.
Κάθισμα: Το γνωστό squat όπως προανέφερα στον θρόνο.
Κουνέλι: Αλματάκια στο χώρο με λυγισμένα τα γόνατα.
Κολυμβητής: Κίνηση των χεριών σαν κουπιά. Εκμάθηση της σωστής τεχνικής των χεριών στην κολύμβηση ως μια πρώτη επαφή με το άθλημα αυτό.


Λ = ΛΟΥΛΟΥΔΙ

Λουλούδι: Τα πέλματα πατάνε στο έδαφος, ενώ το υπόλοιπο σώμα βρίσκεται σε κάμψη (κουλουριασμένο) και σταδιακά ξετυλίγεται και σηκώνεται όρθιο. Από μικρό σποράκι, μεγαλώνει και "ανθίζει" σαν ένα λουλούδι την άνοιξη.


Μ = ΜΠΑΛΑ 

Μπάλα: Το παιδί ξαπλώνει ανάσκελα στο στρώμα, έρχεται σε κάμψη ώστε με τα χέρια να αγκαλιάσει τις κνήμες και "ρολλάρει" μπρος-πίσω. Ανακουφιστικό για την περιοχή της πλάτης.


Ν = ΝΑΝΟΥΡΙΣΜΑ

Νανούρισμα: Τα παιδιά κάθονται στο στρώμα με τα πόδια λυγισμένα προς τα μέσα, ώστε το ένα πέλμα να ακουμπάει στο άλλο, και με τα χέρια τους πιάνουν τα πέλματά τους και τα κινούν πάνω-κάτω, σαν να είναι δύο μωρά που τα νανουρίζουν.


Ξ = ΞΙΦΟΜΑΧΟΣ

Ξιφομάχος: Η γνωστή στάση του ξιφομάχου σαν να παλεύει κινούμενος στο χώρο.


Ο = ΟΡΕΙΒΑΤΗΣ

Ορειβάτης: Τα παιδιά μιμούνται την κίνηση των ορειβατών και υποδύονται πως σκαρφαλώνουν στο βουνό με εναλλασσόμενη ένταση (αργά και γρήγορα). 


Π = ΠΟΔΗΛΑΤΟ / ΠΑΠΙΑ

Ποδήλατο: Τα παιδιά ξαπλώνουν ανάσκελα στο στρώμα και κινούν τα πόδια τους στον αέρα σαν να κάνουν πετάλι στο ποδήλατο.
Πάπια: Στήριξη και περπάτημα μόνο στις "μύτες" των ποδιών με τα γόνατα λυγισμένα.


Ρ = ΡΟΔΑ

Ρόδα: Τα παιδιά κάθονται στο στρώμα με τις κνήμες τους να ακουμπούν πίσω στο έδαφος, με ελαφρύ άνοιγμα. Στη συνέχεια το σώμα θα απλωθεί προς τα πίσω και τα χέρια θα προσπαθήσουν να πιάσουν τα πέλματα.


Σ = ΣΚΥΛΟΣ / ΣΑΝΙΔΑ

Σκύλος: Στάση μπουσουλήματος κι έπειτα κάθισμα της λεκάνης στα λυγισμένα πόδια και έκταση των χεριών ευθεία μπροστά, όπως όταν τεντώνεται ο σκύλος.
Σανίδα: Το σώμα σαν μια ευθεία σανίδα στηρίζεται στους αγκώνες των χεριών και στα δάκτυλα των ποδιών, ενώ όλο το σώμα σφίγγει και κυρίως οι κοιλιακοί. Προσοχή το κεφάλι να βρίσκεται στην προέκταση της σπονδυλικής στήλης.


Τ = ΤΡΑΜΠΟΛΙΝΟ / ΤΑΥΡΟΜΑΧΟΣ / ΤΡΙΓΩΝΟ

Τραμπολίνο: Το σώμα σε όρθια στάση εκτελεί την κίνηση γνωστή ως "Jumping Jacks". Στάση εκκίνησης με τα χέρια σε έκταση πάνω από το κεφάλι και τα πόδια κλειστά και τεντωμένα (όχι "κλειδωμένα"), και στάση κατάληξης με τους αγκώνες κάθετους προς το έδαφος και τα πόδια λυγισμένα και ανοιχτά λίγο πιο πέρα από το άνοιγμα των ώμων.
Ταυρομάχος: Με τα χέρια κουνάμε ένα πανί στον αέρα σαν να περιμένουμε τον ταύρο.
Τρίγωνο: Το σώμα ξαπλώνει ανάσκελα στο στρώμα. Τα πόδια έρχονται πάνω και μένουν στον αέρα κάθετα προς το έδαφος, ενώ ο άνω κορμός σχηματίζει μια μικρή κάμψη, καθώς τα χέρια προσπαθούν να ακουμπήσουν τις "μύτες" των ποδιών.


Υ = ΎΠΝΟΣ

Ύπνος: Εκμάθηση των τριών ειδών αναπνοής. Διαφραγματική/κοιλιακή, πλευρική και θωρακική.


Φ = ΦΙΔΙ / ΦΕΓΓΑΡΙ

Φίδι: Το σώμα ξαπλώνει μπρούμυτα πάνω στο στρώμα, το κεφάλι κοιτάει προς τα κάτω, τα χέρια βρίσκονται πλάγια από το σώμα και σηκώνεται μόνο ο άνω κορμός, χωρίς να κινηθούν τα πόδια (Άσκηση ραχιαίων). Εισπνοή κάτω και εκπνοή πάνω.
Φεγγάρι: Καθόμαστε οκλαδόν (πόδια λυγισμένα προς τα μέσα, το ένα πάνω στο άλλο) και προσπαθούμε να κρατήσουμε ευθεία τη σπονδυλική στήλη (ενεργοποίηση κοιλιακών), ενώ τα χέρια ακουμπούν χαλαρά στα γόνατα.


Χ = ΧΗΝΑ 

Χήνα: Λυγισμένα τα γόνατα και περπάτημα στις μύτες των ποδιών.


Ψ = ΨΑΛΙΔΙΑ

Ψαλίδια: Καθόμαστε στο έδαφος, "γέρνει" ο κορμός προς τα πίσω και στηρίζεται στους αγκώνες των χεριών, ενώ τα πόδια τα φέρνουμε στον αέρα και τα κινούμε πάνω-κάτω σαν είναι ψαλιδάκια ή μπορούμε να τα κινήσουμε σταυρωτά, μια το ένα από πάνω και μια το άλλο εναλλάξ.


Ω = ΏΡΑ

Ώρα: ...για διατάσεις! Τα χέρια και τα πόδια γίνονται οι δείκτες του ρολογιού που εκτελούν διατάσεις.


Ανθή Ψωμά




ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ!

Άνωση/Επίπλευση, Βύθιση και Πυκνότητα: Πείραμα με Αυγό (+βίντεο) | Νηπιανθάκια

Μουσικοκινητική: "Θάλασσα" | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Λαϊκό Παραμύθι: "Το Πιο Γλυκό Ψωμί" | Νηπιανθάκια

8 Δραστηριότητες για τα Χρώματα (Project) | Νηπιανθάκια

Μουσικοκινητική: "Πετάξτε Μελισσούλες της Άνοιξης" | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Παραμύθι: «Δε θέλω να κάνω μπάνιο!» (Project) | Νηπιανθάκια

"Ο Λευκός Πύργος της Θεσσαλονίκης σε Μικρογραφία" | Νηπιανθάκια

"Το Ποταμάκι": Παιγνιώδης Εκμάθηση Τραγουδιού | Νηπιανθάκια