Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

"Αυτοεξυπηρέτηση: Η Μαγειρική στην Παιδική Ηλικία" | Νηπιανθάκια

"Αυτοεξυπηρέτηση: 
Η Μαγειρική στην Παιδική Ηλικία"


    Στα πλαίσια εκμάθησης της αυτοεξυπηρέτησης, το παιδί ανάλογα με την ηλικία και το επίπεδο εξοικείωσης και αντίληψής του, αλλά και του βαθμού  δυσκολίας εκτέλεσης κάθε συνταγής, χρειάζεται αντίστοιχα περισσότερη ή λιγότερη επίβλεψη και καθοδήγηση.
    Συνήθως στην ηλικία των 10-12 ετών έχουν αποκτήσει την ικανότητα να εκτελούν αρκετές συνταγές μόνα τους, χωρίς ιδιαίτερη επίβλεψη και καθοδήγηση, χωρίς όμως αυτό να συνεπάγεται πως εγκαταλείπουμε το παιδί στην κουζίνα. Αντιθέτως, σε κάθε περίπτωση στεκόμαστε δίπλα του, παρακολουθούμε την εξέλιξη και απαντάμε σε τυχόν ερωτήσεις του. Ωστόσο, στις μικρότερες ηλικίες πρέπει να εντείνουμε περισσότερο την προσοχή μας, να επιβλέπουμε το παιδί σε κάθε του βήμα και να είμαστε έτοιμοι να επέμβουμε σε περίπτωση που αυτό διατρέξει κάποιον κίνδυνο.

Συμβουλές προς τους γονείς

1. Αποφύγετε το τηγάνισμα. Το τηγάνισμα είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο, καθώς το παιδί ενδέχεται να υποστεί κάποιο έγκαυμα, αν τυχόν πεταχτούν τα λάδια.

2. Αποφύγετε αιχμηρά αντικείμενα. Για παράδειγμα, στο εμπόριο κυκλοφορούν παιδικά μαχαίρια.

3. Προσέξτε ιδιαίτερα τις πρίζες και τις ηλεκτρικές συσκευές προς αποφυγήν ηλεκτροπληξίας.

4. Μιλήστε τους για τον κίνδυνο της πυρκαγιάς ή εγκαύματος. Είναι σημαντικό από την αρχή να ξεκαθαριστούν ποιοι βασικοί κίνδυνοι ελλοχεύουν κατά το μαγείρεμα και να διδαχτούν βασικοί κανόνες ασφάλειας, ώστε το παιδί να γνωρίζει πώς να αποφύγει τον κίνδυνο και να προφυλαχθεί. Προσέξτε ιδιαίτερα όταν τα μάτια της κουζίνας καίνε ή όταν ο φούρνος είναι αναμμένος. Χρησιμοποιήστε ασφαλέστερα τα πίσω μάτια της κουζίνας. 

5. Διδάξτε βασικούς κανόνες υγιεινής της κουζίνας. Για παράδειγμα, ότι ξεπλένουμε τα φρούτα και τα λαχανικά πριν τα καταναλώσουμε ή πριν τα χρησιμοποιήσουμε, ή ότι εφόσον τελειώσουμε καθαρίζουμε όλα τα σκεύη που χρησιμοποιήσαμε.

6. Διδάξτε πώς συντηρούμε τις τροφές

7. Εξηγείστε πως το περίσσιο φαγητό μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως λίπασμα. Στο εμπόριο κυκλοφορούν επίσης κομποστοποιητές.


    Προσοχή! Όταν πρόκειται να μαγειρέψουν παιδιά νηπιακής ή και μικρότερης ηλικίας, τα αφήνουμε να βοηθούν και να εκτελούν εντολές ελάχιστης δυσκολίας. Μπορούν επομένως να διαλέγουν και να σας δίνουν τα υλικά, να αλείφουν στο ψωμί μαρμελάδα, φυστικοβούτυρο, μουστάρδα, κλπ., να ρίχνουν τα δημητριακά και το γάλα στο μπολ, να τρίβουν μπισκότα, να πλάθουν τη ζύμη ή να κάνουν σχεδιάκια με τα ειδικά καλούπια για να φτιάξουν κουλουράκια. Η συμμετοχή τους δηλαδή κυρίως περιορίζεται στο να σας βοηθούν να εκτελέσετε εσείς τη συνταγή. Με αυτόν τον τρόπο επιτυγχάνεται ομαλά η πρώτη τους επαφή με το μαγείρεμα, που είναι πρωταρχικό αλλά πολύ βασικό στάδιο. Επιπροσθέτως, αφιερώνετε και αξιοποιείτε ποιοτικά το χρόνο σας μαζί τους.

    Βοηθητικό είναι επίσης να εξηγείτε τι κάνετε κάθε φορά, με ποιον τρόπο και γιατί, καθώς εκτελείτε βήμα-βήμα τη συνταγή. Το παιδί παρακολουθώντας σας καθ' όλη τη διάρκεια, καταγράφει ασυνείδητα τις κινήσεις σας και προετοιμάζεται για αργότερα, όταν δηλαδή θα έρθει η στιγμή να εκτελέσει μόνο του πια μια συνταγή, με εσάς απλά να το επιβλέπετε και να το καθοδηγείτε όπου χρειάζεται.

    Όταν αφήνουμε τα παιδιά να μας βοηθούν στην κουζίνα και δεν τα αποκλείουμε εντελώς από τον χώρο αυτόν και τη διαδικασία του μαγειρέματος, αισθάνονται χρήσιμα και αποκτούν αυτοπεποίθηση. Αποκτώντας μάλιστα από μικρή ηλικία ερεθίσματα και εμπειρίες, εξοικειώνονται καλύτερα με το πέρασμα του χρόνου και πολλές φορές καταδεικνύονται πιο ικανά από κάποιους ενήλικους που ακόμα  δοκιμάζουν τις ικανότητές του ή που βρίσκονται σε πολύ αρχικό και αρχάριο στάδιο.


Διδάξτε με σφαιρικό και ολοκληρωμένο τρόπο τι είναι η μαγειρική:

1. Φτιάξτε τον κήπο σας. Μπορείτε να φυτέψετε διάφορα λαχανικά ή φρούτα, ώστε με αυτόν τον τρόπο το παιδί να κατανοήσει τον κύκλο ζωής των φυτών, από τον σπόρο μέχρι τον καρπό. Επίσης κατανοεί ότι το κάθε φυτό έχει τις δικές του ανάγκες και θέλει την ανάλογη περιποίηση και υπομονή. Ακόμη, παρατηρεί ότι υπάρχουν, για παράδειγμα, τα εποχικά φρούτα.


2. Πηγαίνετε μαζί στο μανάβικο ή στο σούπερ μάρκετ. Παρατηρεί και βλέπει τις πρώτες ύλες και κατανοεί ότι προκειμένου να εκτελέσει μια συνταγή πρέπει να έχει φροντίσει από πριν να συγκεντρώσει τα υλικά που θα χρειαστούν.

3. Είναι μια ευχάριστη και δημιουργική διαδικασία. Είναι σημαντικό το παιδί να βλέπει ότι σας αρέσει να μαγειρεύετε και ότι δεν είναι μια αγγαρεία. Από την μαγειρική κάθε φορά προκύπτει και ένα δημιουργικό αποτέλεσμα, καθώς ο τρόπος με τον οποίο επιλέγουμε να αξιοποιήσουμε τα υλικά μας ποικίλλει κάθε φορά, εφόσον θέλουμε να δοκιμάζουμε κάτι καινούριο, ή ακόμα και το γεγονός ότι πειραματιζόμαστε στο σερβίρισμα με την εμφάνιση του πιάτου μας.


3. Ικανοποιείται το αίσθημα της πείνας. Η πείνα καταλαγιάζει από τη στιγμή που λαμβάνουμε την τροφή και επέρχεται σταδιακά το αίσθημα του κορεσμού.

4. Υπάρχουν υγιεινές και βλαβερές τροφές για την υγεία μας. Μπορούμε λοιπόν να εισάγουμε τη διατροφική πυραμίδα και να δούμε ποιες τροφές έχουν μεγαλύτερη θερμιδική αξία και πόσα γεύματα να λαμβάνουμε την ημέρα.

5. Τρώγοντας στο τραπέζι, ερχόμαστε πιο κοντά ο ένας στον άλλον. Δεν ικανοποιείται λοιπόν μόνο το αίσθημα της πείνας, αλλά ενισχύονται και οι κοινωνικοί δεσμοί μεταξύ των μελών της οικογένειας.

ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΔΗΜΟΦΙΛΕΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ!

Μουσικοκινητική: "Θάλασσα" | Νηπιανθάκια

Άνωση/Επίπλευση, Βύθιση και Πυκνότητα: Πείραμα με Αυγό (+βίντεο) | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Λαϊκό Παραμύθι: "Το Πιο Γλυκό Ψωμί" | Νηπιανθάκια

Μουσικοκινητική: "Πετάξτε Μελισσούλες της Άνοιξης" | Νηπιανθάκια

Σενάριο Κουκλοθεάτρου: "Φέρτε την Άνοιξη στην Πόλη!" | Νηπιανθάκια

8 Δραστηριότητες για τα Χρώματα (Project) | Νηπιανθάκια

Δραστηριότητες για το Παραμύθι: «Δε θέλω να κάνω μπάνιο!» (Project) | Νηπιανθάκια

"Το Ποταμάκι": Παιγνιώδης Εκμάθηση Τραγουδιού | Νηπιανθάκια